Dhow vaart naar de Omaanse fjorden

Musandam

Varen en dolfijnen spotten. Visserdorpjes en zwemmen bij Telegraph Island. We liggen in de haven van Khasab, Musandam, een exclave van Oman.

In april 2013 heb ik de 8 daagse cruise Verenigde Arabische Emiraten en Oman gedaan. Daarbij deden we ook de haven van Khasab aan, in de noordelijke provincie Musandam. Eigenlijk houd ik niet zo van georganiseerde excursies, maar in dit geval zat er niets anders op, ook gezien de relatief korte tijd dat we in deze haven lagen.

Een schiereiland, dat officieel bij Oman, hoort, maar van de rest van het land is gescheiden door de Verenigde Arabische Emiraten. Het gebied staat bekend om de fjorden en de witte vissersdorpjes en wordt daarom wel eens met Noorwegen vergeleken. Ok, fjorden zijn er, maar het landschap is toch echt totaal anders.

Een aantal dorpjes zijn nog steeds alleen per boot bereikbaar. Wel lopen er nu ook wegen door Musandam.

musandam_in_oman-svg            Musandam

De excursie, dhow vaart naar de Omaanse fjorden

Deze wordt in de brochure van Costa Cruises als volgt omschreven:
Nadat u aan boord bent gekomen van een traditionele Omaanse dhow, zal de cruise u naar Musandams langste en spectaculairste fjord brengen, welke ook wel het “Noorwegen van Arabië wordt genoemd. Het kalme, turkoois water is een groot contrast met de romige witte kalksteen kliffen. Onderweg komt u langs kleine vissersdorpjes. Dolfijnen worden vaak gesignaleerd tijdens de dhowtocht langs de fjorden. De dhow zal vervolgens naar Telegraph Island gaan hier hebben de Britten in 1864 de eerste telegraafkabel gelegd. Deze kabel liep van India naar Basra, Irak. Het eiland werd gedurende 5 jaar bemand. De dhow zal in de buurt van Telegraph Island voor anker gaan, om u de gelegenheid te geven om te zwemmen of om juist te ontspannen en te genieten van de omgeving en het adembenemende uitzicht over de bergen, met een hoogte tot wel 2,000 voet. Uiteindelijk zult u deze prachtige ervaring afsluiten met een ontspannen vaart terug naar het schip.

De avond ervoor waren we uit Dubai vertrokken, waar het behoorlijk warm was. Om 07.00 u. kwamen we aan in de haven van Khasab en om 07.30 gingen we al van boord voor de excursie, aangezien we die middag alweer vroeg zouden vertrekken naar Muscat. ’s Nachts had het, ongelooflijk maar waar, geregend.

De Omaanse gidsen vonden dat we hen geluk hadden gebracht, maar zelf vonden we die bewolkte lucht best wel jammer.

Khasab Khasab

Omaanse fjorden

In de haven lagen wat lokale schepen, maar verder zag het er allemaal wat verlaten uit. Waarschijnlijk is de haven behoorlijk uitgestorven, zodra het grote cruisechip is vertrokken. En er was geen taxi of bus te zien, dus waarschijnlijk is een georganiseerde excursie ook de enige manier om iets te bekijken.

De excursie werd georganiseerd door een lokale touroperator, en met een aantal dhows gingen we het water op. Een bijna futuristisch landschap, om stil van te worden.

Musandam Musandam

Dolfijnen

Inderdaad hebben we een behoorlijk dolfijnen gezien, daar was niets te veel over gezegd. Helaas blijven dolfijnen niet stil liggen om op de foto te gaan, dus behalve deze ene foto van een dolfijnenrug heb ik verder niets.

Daarom ben ik maar zo vrij geweest om een foto van collega blogger Corno van der Berg van www. droomplekken.nl te lenen, voor een beter beeld. Alleen voor deze ene keer, normaal gesproken wil ik zoveel mogelijk mijn eigen foto’s gebruiken.

Dolfijn!                                             thumb_dolfijn-springt-musandam_724x4081

Telegraph Island

Het was een schitterende tocht, ondanks de bewolking. Een aantal mensen zijn bij Telegraph Island toch het water ingegaan, maar ik ben zelf aan boord gebleven.

Musandam Musandam Musandam Musandam Musandam

In de verte zagen we een aantal witte vissersdorpjes liggen. Het zou leuk zijn geweest om uit te stappen en rond te kijken, maar volgens de gids konden we niet bezoek op omdat de vissers ’s nachts werken en overdag slapen. Zelf vermoed ik dat er qua schema gewoon geen tijd voor was.

Musandam

Toen we bijna weer terug in de haven waren, zagen we in de verte Khasab liggen. Het is geen grote stad, maar er is wel een luchthaven. Ik geloof niet, dat er een echt bruisend nachtleven zal zijn.

Khasab

We stapten weer aan boord van de Costa Atlantica, om verder te varen naar Muscat.

Ik heb geen idee of ik nog eens in Khasab zal terugkomen. Zo ja, dan zou ik wel eens een van de andere excursies willen doen, om het ruwe binnenland te zien, en vanaf het land de fjorden te bekijken.

Filmpje

Tot slot geef ik nog even deze link. Een stukje film van 3 op Reis, waar Floortje Dessing ook deze boottocht deed. Ik was wel een beetje jaloers, want zij is wel van boord gegaan en een dorpje in geweest. Erg leuke film.

Dit doe ik trouwens wel vaker, als ik ergens ben geweest of er nog heen ga: even kijken of er al een tv programma over gemaakt is. Wie van jullie nog meer?