Hoogtepunten van Muscat en Nakh

Muscat

Een snelle kennismaking met de hoofdstad van Oman, Muscat, “de witte hoofdstad”. Ik had helaas maar een dag de tijd en heb Oman in vogelvlucht gezien, met een excursie vanaf de Costa Atlantica. Bij aankomst in Muscat hebben we snel de highlights van Muscat en omstreken bekeken.

In eerste instantie had ik geboekt voor de excursie 4 x 4 Wadi Bain Khalid. Ik was erg benieuwd naar het woestijnlandschap, en zeker ook naar de wadi. Helaas, het had de dag ervoor ’s nachts geregend, zoals ik al vertelde in het stuk over de excursie in Musandam. Het gebied was, naar zeggen, onbegaanbaar en deze excursie werd afgelast.

Als alternatief heb ik dus geboekt voor de stadstour in Muscat en Fort Nakhl. In plaats van natuur werd het dus cultuur. Alles ging die dag erg snel, maar deze excursie was wel geschikt voor een eerste indruk. Gelukkig heb ik de volgende dag in het emiraat Fujeirah nog wel een jeeptour kunnen doen.

Oman is dus geen emiraat maar een sultanaat. Andere kleding, een andere taal en andere geldsoort dan in de Verenigde Arabische Emiraten. Aangezien ik het voor 1 dag in Oman niet de moeite vond om geld te wisselen, heb ik die dag alles met dirhams en/of euro’s kunnen betalen.

Excursie Hoogtepunten van Muscat en Nakhl

Deze excursie wordt in de brochure van Costa Cruises als volgt beschreven:
We verlaten de haven en rijden langs het Al-Alam-Paleis (alleen van buiten te bezichtigen) naar het museum Bait Al Zubair. Dit gebouw bestaat sinds 1941, maar sinds 1998 is het een museum dat de aspecten van de geschiedenis van Oman laat zien. Daarna nemen we de kustweg, de corniche, naar de Muttrah souk met een mix van oud en nieuw temidden van indrukwekkende koopmanshuizen uit de 18e eeuw. Daar heeft u wat tijd om te winkelen. Vervolgens rijden we naar het Al Nahda Resort aan de Batinahkust, waar een buffet op u wacht. Na het middageten bezichtigen we het fort en de bronnen van Nakhl, waarna we weer terugkeren naar het schip.

In ons geval was de volgorde iets anders, we hebben al voor de lunch naar Fort Nakhl geweest, en aan het einde naar de souk.

Muscat zelf zijn we niet echt in geweest. We zagen de stad tegen de heuvels aan liggen. Opvallend waren de witte huizen en de laagbouw. Muscat wordt daarom ook “de witte hoofdstad” genoemd.
Aangezien Muscat aan zee ligt, is een bezoek ook te combineren met een strandvakantie.

Meteen bij vertrek viel me de professionaliteit en vriendelijkheid van de gids en chauffeurs al op. De gids sprak behalve Engels ook Frans, wat je in dit deel van de wereld toch niet snel verwacht. In de bus heeft hij veel over het land verteld. Ter plaatse kregen we de gelegenheid om zelf te kijken.

Muscat

Al-Alam Paleis. Paleis van de sultan. Deze kon alleen vanaf de buitenkant bekeken worden. Sultan Quaboes heeft Oman veel welvaart gebracht en het land de moderne tijd binnen geleid, zoals ik al had verteld in het stuk over de dinner workshop. Zijn portret is dan ook overal prominent aanwezig.

Er zijn nog een behoorlijk aantal buitenlandse werknemers, voornamelijk uit India en Pakistan. Wel is het de bedoeling dat er steeds meer banen naar de Omani zelf gaan.

Muscat Muscat

Bait al Zubair Museum. Museum van de Omaanse gebruiksvoorwerpen. Binnen kon niet gefotografeerd worden. Daarom dit filmpje voor een kijkje binnen.

Buiten een maquette van een Omaans dorp.

Deze diashow vereist JavaScript.

Nu verlaten we Muscat en gaan we een stuk rijden over de prima aangelegde asfaltwegen in Oman. Zo zie je nog eens iets van het landschap.

Muscat

Fort Nakhal, in Muscat zelf al zichtbaar. Uit de 17e eeuw, recent gerestaureerd. Vanaf de torens een prachtig uitzicht over de omgeving. De kamers zijn weer in de sfeer van toen ingericht. Hier was het wel erg heet!

Muscat Muscat

Het leukste moment was voor mij toch wel de stop bij een wadi. Een lokale familie: vader speelt met het jongetje in het water, en is geheel gekleed. Een eind verderop zit moeder op een kleed. Die mag het water niet in.

Muscat

Een late buffetlunch in het Al Nada Resort, een 5-sterren hotel. Meer dan de eetzaal hebben we niet gezien, maar die was erg groot! Ernaast een park.

Weer terug naar Muscat.

Muscat Muscat Muscat

Als laatste een bezoek aan de Muttrah Souk. Muttrah is het oude handelscentrum van de stad. Ertegenover de haven waar het schip alweer op ons ligt te wachten. Zoals verwacht was het een “festijn van kleuren en geuren”. Een gedeelte was overdekt, een ander gedeelte open. Je kunt hier rustig rondkijken, zonder je ook maar een moment bedreigd te voelen. De handelaars knikken je vriendelijk toe en zijn totaal niet agressief.

Deze diashow vereist JavaScript.

Naast ons cruiseschip heeft de hele dag het jacht van de sultan gelegen. Prima bootje!

Muscat Muscat

Tegen de avond verlaten we Oman weer, op weg naar onze volgende bestemming, het emiraat Fujeirah.

Oman wil ik toch eens over land gaan bekijken. Dit was een wel heel vluchtige kennismaking, die doet verlangen naar meer.

N.B. Intussen heeft de tijd niet stilgestaan, Muscat is nog volop in ontwikkeling. Het Royal Opera House is klaar, en eind 2014 zal er een nieuw Nationaal museum worden geopend, wel 3 voetbalvelden groot.

Zie ook: Dhow vaart naar de Omaanse fjorden

3 Comments

• I’m really impressed with your writing skills and also with the layout
    on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself?
    Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog like this
    one today..

• Marion schreef:

Thank you very much! Always nice to receive compliments.It is a free them, I have customised it myself. Maybe later on I will change the layout, but so far I am quite happy with it. Pleas keep following me in the future.