Kerstmarkt in de zon

Swakopmund

De weken voor kerst, traditioneel de tijd van de kerstmarkten. Automatisch denk je dan aan dikke jassen, de kou in, warme chocolademelk en glühwein. Je vergeet wel eens dat er overal ter wereld kerst wordt gevierd, ook in warme landen.

Herinneringen:

2000, 14 jaar geleden, half december, een wandelreis naar Gran Canaria. Overdag wandelen in korte broek. Wel was het ’s avonds om half 6 al pikkedonker, en in de bergdorpjes waren ze bezig om de kerstversiering aan de lantaarnpalen te hangen. Dat was wel een rare gewaarwording.

2002, 12 jaar geleden, de enige kerst die ik ooit met mijn kinderen in de zon heb doorgebracht, in een appartement in Benamaldena, Costa del Sol. Bij de security op Schiphol gingen alle alarmen af, omdat ik een mini-kerstboompje met lampjes in de koffer had zitten. Eenmaal in Zuid-Spanje was er niets van kerst te merken. Behalve dan dat het restaurant van ons appartementenhotel de beide kerstdagen was gesloten. Op zoek naar een eetadres voor de kerstdagen hebben we de hele boulevard moeten aflopen. In het enige strandrestaurant dat open was, waren we ook nog de enige gasten. Spanjaarden zitten blijkbaar thuis met kerst, terwijl ze volgens mij de rest van het jaar wel vaak uit eten gaan. Bij thuiskomst, kerstboom in de kamer, leek het net of de kerst nog moest beginnen.

Namibië:

Maar het meest bizarre heb ik 3 jaar geleden meegemaakt, in Namibië. Ik was daar van 15 t/m 18 december 2011 op een 4-daagse studiereis. We hebben in die korte tijd heel veel gezien: we zaten in een lodge waar we aan het ontbijt al dieren konden spotten en ook nog op gamedrive zijn geweest, compleet met tegen de avond een skemerkelkie, we hebben de zandduinen beklommen, moesten landgenoten met hun huurauto uit het zand trekken, we zijn met quads door de woestijn gereden en we hebben op zee dolfijnen, pelikanen, een walvis en zeerobben gespot. In  Namibië is het in december zomer, dus het ideale weer voor korte broek en T-shirt.

Het laatste wat je dan verwacht is wat we in het stadje Swakopmund hebben gezien. Of misschien toch wel, want Namibië is een voormalige Duitse kolonie.

Eerst iets over Swakopmund:
Swakopmund is een kustplaats aan de Atlantische Oceaan. De plaats heeft een uitgesproken Duits karakter. Tegenwoordig wordt er nog veel Duits gesproken en kan men Kaffee mit Kuchen bestellen in een Konditorei.

Swakopmund is een populaire vakantiebestemming voor mensen uit de hoofdstad Windhoek. Ook trekt het veel bezoekers uit Zuid-Afrika. Veel toeristen uit Europa doen de plaats aan na bezoek aan Sossusvlei of de robbenkonie bij Walvisbaai.

Terwijl het in de woestijn 40 ˚C kan worden, is het in Swakopmund aangenaam koel, “slechts” 18 ˚C. Net te koud om de zee in te gaan, wat wel weer een beetje jammer is. Maar aan de boulevard wordt er volop geflaneerd en er is een zwembad en kinderspeelplaats.

Swakopmund Swakopmund

Midden in de tropen wordt er ook kerst gevierd. Want tussen de Duitse huizen staat een kerstboom. In de supermarkt hebben de winkelmedewerkers, net als bij ons, een kerstmuts op. Een beetje wennen was dat wel.

Als we op de markt aan komen zien we de rookwalmen al, vanwege de eeuwige braai, maar ook de glühwein staat klaar.

Swakopmund Swakopmund Swakopmund

Hoewel er palmbomen aan de boulevard staan en je blote armen en benen ziet, is het blijkbaar ook nodig dat we sokken, handschoenen en sjaals gaan kopen.

Swakopmund Swakopmund

Het blijft erg leuk, hier in Swakopmund: we komen terecht op de bazaar van de Hervormde kerk: “die Hervormersse Kristmis plaatkombuis”

Swakopmund Swakopmund Swakopmund

De taal

Heerlijk eten voor bijna niets en we kunnen hier gewoon met Nederlands terecht. Daar heb je dan 11 uur voor in een vliegtuig gezeten. Zoals die aardige meneer in sappig Afrikaans zei, zijn we tenslotte “allemaal van hetzelfde gebroed”.

Swakopmund

Naast de tent van de bazaar zit een Himba-familie in het gras. Dat gaf weer leuke plaatjes.

Echt heel anders dan bij ons in Europa, maar toch een kerstmarkt.

Wie heeft er ook wel eens kerstsfeer in een warm land meegemaakt? Hoe was dat?

2 Comments

• masjansen schreef:

Leuk om te lezen! Hoewel ik graag reis ben ik met de kerstdagen meestal thuis. Kerst 2009 was daarop een uitzondering, ik maakte die kerstvakantie met m’n dochter een prachtige reis door India ( Delhi en Rajasthan). Kerst wordt in India nauwelijks gevierd, althans niet daar waar wij waren. Soms zag je in een ‘winkeltje’ opeens een kerstboompje staan en sommige kinderen droegen kerstmutsen, maar verder was er niets dat ons daar aan kerst deed denken. India is totaal anders dan Nederland, niet alleen de temperatuur ( we hadden geluk , het was heerlijk weer die weken) , maar alles is er anders, de geuren, het verkeer, de mensen, het eten, de mentaliteit, de religie die alles doordrenkt, gewoon alles ….. het was de meest bijzondere reis die ik ooit maakte, daarom heb ik de kerstsfeer absoluut niet gemist, ik zou eigenlijk dit jaar best weer daar willen zijn met de kerstdagen 😉

• Marion schreef:

Er zijn heel veel plaatsen waar ik liever zou willen zijn dan in het sombere, donkere Nederland. Ja en nee. Als we het gezamenlijke eten met het restant van de familie ook al gaan overslaan, dat lijkt me niet goed. En hoe fijn het ook is om even helemaal weg te gaan in de winter, je komt vanzelf toch weer een keer terug in de kou. Afgelopen week kerstmarkt in Gent, morgen op kerstshoppingscruise naar Düsseldorf en Keulen. Dus dat wordt binnenkort weer schrijven over een traditionele kerstmarkt in het donker.