TBEX Europe 2015, terug naar Lloret de Mar

Lloret de Mar

De TBEX Europe 2015, Travel Bloggers Exchange, wordt dit jaar gehouden aan de Costa Brava, en wel in Lloret de Mar. Daar schijnt een groot congrescentrum te zijn. Voor een aantal collega bloggers zal dit gebied onbekend en nieuw zijn, maar voor mij is deze plaats overbekend. Eigenlijk is het één van de plaatsen waarvan ik dacht dat ik daar nooit meer vrijwillig terug zou komen Zo zie je maar weer hoe raar het soms kan lopen.

Dit verhaal kan ik dus gaan archiveren in de rubriek: Reizen van vroeger.

Herinneringen aan Lloret de Mar

In de vroege jaren 70 was deze plaats synoniem voor plat dom vermaak, liggen aan het strand en de hele nacht door feesten totdat je er bij neer valt. Het was één van de eerste buitenlandse toeristische bestemmingen die bekend raakten in Nederland.

Ik, opgegroeid met vakanties naar Luxemburg, Zwitserland en Noord-Italië, moest van dit soort oorden toen al weinig hebben. Feesten is leuk, maar overdag moet er wel iets meer te zien en te doen zijn.

Kennismaking met Lloret de Mar

De aller, allereerste keer dat ik in Lloret de Mar terecht kwam, was in 1977, met een groep op studiereis voor het reisbureau Holland International, waar ik toen werkte. De Costa Brava was destijds een belangrijke vakantiebestemming, waarvan we natuurlijk kennis moesten nemen. We hebben overdag heel veel accommodaties gezien, moesten ’s avonds verplicht mee naar de fondue en de barbecue (zulke “leuke”, dure excursies) en hebben ’s nachts veel gefeest. Toen al waren veel hotels aan een facelift toe. Ik had na deze reis niet het gevoel dat ik er in mijn eigen vakantie nog eens heen moest gaan.

Vakanties in Lloret de Mar

Toch ben ik er daarna nog 4 keer geweest. Het kan raar lopen. In 1992, dus nu bijna 23 jaar geleden, voor het eerst, met mijn toen nog kleine kinderen. Als pas gescheiden moeder van 3 kinderen, had ik behoefte aan een lekkere vakantie in het buitenland. Zonder auto en rijbewijs, wat ga je dan doen, met weinig geld? Een vliegreis was bij voorbaat al uitgesloten, want in die tijd was dat nog heel duur. Op vakantie gaan met een touringcar was toen heel gebruikelijk.

Ik heb alle krantenadvertenties uitgeplozen (het was nog het internetloze tijdperk). Uiteindelijk kwam ik uit op een busreis naar een of andere plaats, ik weet niet meer welke, in voormalig Joegoslavië. Helaas, een paar weken voor ons vertrek brak daar de oorlog uit en werd onze reis geannuleerd. Als alternatief werd ons een reis naar Spanje voorgelegd, waar ik in eerste instantie niets voor voelde, maar je moet toch iets.

Uiteindelijk hebben we het met z’n vieren erg leuk gehad. De kinderen waren nog nooit in het buitenland geweest en vonden alles geweldig.

Vakantie met de kinderen

We reisden met de bus door België en Frankrijk, bestelden drinken en soep bij de hostess en kwamen de volgende dag in Spanje aan, in een hotel met zwembad en volpension. De hele dag onbeperkt kunnen zwemmen, zelf naar het buffet lopen en zoveel eten pakken als je maar wilt, kinderen vinden dat prachtig.

Lloret de Mar Lloret de Mar

We zijn uiteraard veel naar het strand geweest. We zaten in de wijk Fanals, wat een eigen strand heeft. ’s Morgens de trap af naar beneden, en ’s middags de trap weer op. IJsjes eten op het strand, en in de middag lekker winkelen in het dorp. Ook hebben we een waterfiets gehuurd en een boottocht gemaakt. Het zijn vier leuke vakanties geweest.

Lloret de Mar   Lloret de MarLloret de MarLloret de Mar

Nostalgie

Natuurlijk waren er in Lloret de Mar heel, heel veel barretjes, discotheken en Engelse pubs. Een heel bekende bar voor Nederlanders was destijds “Ome Toon”, waar uiteraard veel Nederlanders gingen eten, omdat ze het Spaanse eten niet lustten. Even googelen, jawel, Ome Toon bestaat nog steeds!

Wij zijn er ook een paar keer geweest, maar om een andere reden: in die tijd, 90’er jaren, waren er nog geen pinpassen, voor zover ik me herinner. Het was in ieder geval heel gebruikelijk om geld op te nemen met een eurocheque bij de bank, of, in mijn geval, een girobetaalkaart bij het postkantoor. Nu was het postkantoor alleen ’s morgens open. Geen probleem, je kon de cheques ook bij Ome Toon verzilveren tegen peseta’s. Aan het eind van het seizoen gingen ze waarschijnlijk met stapels cheques weer terug naar Nederland.

Ook was het toe nog heel gewoon dat er op de boulevard openbare telefooncellen waren, waar ’s avonds vanaf 6 uur lange rijen stonden, om voor het goedkopere tarief naar huis te kunnen bellen. Dat kun je je nu niet meer voorstellen!

Niet meer naar Lloret de Mar

Toen de kinderen wat ouder werden, durfde ik het wel aan om met het openbaar vervoer naar Italië te reizen, zonder dat we voor de deur werden afgezet. Na 4 keer de Costa Brava hadden we (of in ieder geval ik) het daar wel gezien.

Ik heb altijd het gevoel gehad dat ik deze bestemming niet vrijwillig heb gekozen. Het laatste wat ik had verwacht is dat ik hier nog eens terug zou komen. Toch heeft Lloret de Mar zeker mooie gedeeltes.

Costa Brava

De Costa Brava, de wilde kust. Dit geldt voornamelijk voor het meest noordelijke gedeelte, vlak over de Franse grens. Na Lloret de Mar komt 6 km verder de plaats Blanes, daar houden de rotsen op. In de 4 bekende badplaatsen die hierna komen, Pineda de Mar, Malgrat de Mar, Santa Susanna en Calella, is alles vlak, en naast een prachtig breed strand moet je je vermaken met de winkels en bars.

Stranden

Lloret heeft een centraal strand, aan de boulevard, 1 ½ km lang, met langs de boulevard speeltoestellen, eethuizen enz. Het strand bij Fanals, veel watersport, op weg er naar toe veel winkeltjes met water en strandspullen.

Lloret de Mar Lloret de Mar

Verder zijn er nog een aantal andere, kleinere strandjes, o.a. Santa Cristina, Treumal, Canyelles, waar je ook met de boot naar toe kunt. Het grote strand is in het hoogseizoen overvol, dus gingen wij wel eens met de boot naar Cala sa Boadella, wat een naaktstrand en een gewoon strand heeft, tussen de rotsen. Hoewel, de laatste keer dat we er waren, augustus 1997, was het zelfs daar heel erg druk!

Op het oog lijkt het zandstrand, maar als je er zit, blijken het hele kleine kiezeltjes te zijn, die zo heerlijk in je zwembroek/bikinibroekje blijven hangen. Op het hoofdstrand en bij Fanals zie je dan ook iedereen onder de douche staan om de kiezeltjes weer weg te spoelen.

Uitstapjes

Een paar mooie tochten die ik in en rond Lloret de Mar heb gemaakt:

• Lopen over de rotsen, wandelpad vanaf het grote strand, een erg populaire route. Of was het vanaf het Fanals strand? Ik weet niet meer.

Lloret de Mar Lloret de Mar Lloret de Mar

• Wandelen naar Blanes, een tocht van 6 km over de rotsen, via het Platja de Santa Cristina en het klooster Ermita de Santa Cristina. Ik ben ‘s morgens rond 9 uur vertrokken vanuit Fanals en stond rond half 1 bij het busstation in Blanes. Hier eindigen de rotsen en wordt de kust vlak (en lelijk). Je loopt daar vrijwel alleen, en laat de drukte van de badplaats achter je.

Lloret de Mar Lloret de Mar Lloret de Mar Lloret de Mar Lloret de Mar Lloret de Mar

• Met de bus naar Tossa de Mar, een voormalig vissersplaatsje. Ook hier gaan in de zomer natuurlijk best veel mensen naar toe, maar qua drukte is het toch heel anders dan Lloret. Het dorp is vol kunstenaarswinkeltjes. Ook kun je langs het kasteel lopen. Wanneer je ’s middags terug wilt met de bus, loop je de kans dat je lang bij de bushalte staat te wachten. Vanwege de bochtige weg tussen Tossa en Lloret zijn staanplaatsen in de bus niet toegestaan. Dus, vol is vol, de bus rijdt weg als alle zitplaatsen bezet zijn.

Lloret de Mar Lloret de MarLloret de Mar Lloret de Mar

Vanuit Lloret de Mar kun je ook gemakkelijk een dag op en neer naar Barcelona. Wel moet je eerst met de bus naar Blanes, om daar de trein naar Barcelona te nemen. Toen ik dit met mijn kinderen deed, viel het me op dat er na Calella nog heel veel stranden zijn, die nauwelijks zijn geëxploiteerd en er heel verlaten bij liggen.

En nu?

Het aantal busreizen naar Spanje is tegenwoordig sterk ingekrompen. Je kunt voor bijna hetzelfde bedrag ook met het vliegtuig naar Spanje. Ook zijn er intussen goedkope vakanties in Turkije er bij gekomen. Nog steeds worden er jongerenreizen met de bus aangeboden, maar gezinnen zullen wat minder snel gaan, schat ik zo.

Lloret de Mar probeert het imago van goedkope jongerenvakantie kwijt te raken. Het heeft nu 3 congrescentra. Ook zijn er zo te zien veel nieuwe wandelpaden aangelegd, ik ben benieuwd!

Ik vraag me af hoe ik Lloret de Mar na zoveel jaar zal ervaren. Ik ken het alleen van het hoogseizoen. Wie weet hoe aangenaam rustig en relaxt het voorseizoen daar zal zijn. Ook ben ik erg benieuwd hoe Lloret de Mar zich nu gaat profileren als: niet alleen strand en feesten.

Erg nieuwsgierig ben ik naar wat we voor en na de TBEX allemaal zullen gaan zien. Aan onze gastheer Jaume Marin, de Marketing director van de Costa Brava Girona Tourist Board, zal het niet liggen. Hij zal er alles aan doen om de regio Catalonië te promoten, zodat wij weer mooie verhalen kunnen gaan schrijven.

Helaas was ik er in 2012 niet bij, toen de TBEX in Gerona werd gehouden. Ik hoop deze stad nu te gaan bezoeken, want die staat al een tijdje op mijn lijstje. En wie weet, ga ik ook gewoon een dagje op het strand zitten, als het weer het toelaat.

Terug naar Lloret de Mar

Na zoveel jaar kom ik er dus onverwachts weer terug. Er is zelfs een kans dat ik weer met een touringcar ga. De TBEX valt precies in de Nederlandse voorjaarsvakantie en het is daarom moeilijk om een betaalbaar vliegticket te vinden, met ook nog redelijke vluchttijden. Bovendien moet ik ook nog met een bus naar Lloret zien te komen.

Reizen met de touringcar heeft zeker nadelen:

• Het kost me heen en terug een dag extra reistijd
  • Slapen in een touringcar is niet echt fijn

Maar de voordelen zijn:

• Het is voordeliger
  • Ik wordt midden in Lloret de Mar afgezet
  • Ik mag zoveel bagage, vloeistoffen, nagelschaartjes etc. meenemen als ik zelf wil. Dus ook alle brochures en goodies, die we vast gaan krijgen, kunnen zonder problemen mee terug naar huis

Dit weekend kwam de inschrijving voor de Fam trips binnen, er waren maar liefst 20 mogelijkheden. Gewoon te veel om uit te kiezen. Als het net zo wordt als in Athene, hangen we straks weer van excursies en feestjes aan elkaar. Het wordt zeker leuk!

Ik vond een video: Snorkeling and hiking the coastal path  Heel mooi, de herinneringen komen weer boven!

De foto’s zijn gescand, want in die tijd had ik natuurlijk alleen fotorolletjes.

Misschien kloppen niet alle namen en feiten, want ik maakte toen nog geen aantekeningen, zoals nu.  Correct me if I’m wrong!

Wie is er ook wel eens in Lloret de Mar geweest?  Wat zijn jouw herinneringen?

2 Comments

• Denise @eventjes schreef:

Hé, Marion, leuk! Ik kwam hier omdat ik iets over het event van vandaag opzocht en las even verder. Zo’n post als deze wilde ik ook nog doen. Leuk die herinneringen! We zien elkaar vast vandaag en anders zeker op TBEX! (We hebben trouwens met een groepje een TBEX-bloggers-whatsappgroep; daar zit jij nog niet bij toch? Wil je dat? Is wel handig/leuk denk ik.)

• Marion schreef:

Hoi Denise, ik zie je vast vanavond! En wat dat betreft hebben we wel overeenkomsten. Ook ik heb de tijd gekend van alleen met kindertjes op vakantie. En in de NBBS-tijd ging ik evengoed op studiereis, de kinderen bij een oppas. Ik ben erg benieuwd naar Lloret de Mar. Ik heb inderdaad die touringcar geboekt!