Terugblik op 2014, eerste jaar als blogger

Idro

Het hoort er bij, iedereen doet het, op deze laatste dag van het jaar. Even een terugblik op 2014. Ik kan wel zeggen dat het voor mij een FANTASTISCH jaar is geweest. Ik heb niet alleen lekker gereisd, maar ook veel leuke nieuwe mensen leren kennen. Om maar even een cliché te gebruiken: mijn blik is verruimd, mijn wereld is groter geworden.

Daar gaan we dan:

Reizen en uitstapjes

Januari

Gelijk goed van start. Ik ben een fan van de Hotelweek. Begin november kun je een mooi hotel boeken voor een fractie van de prijs. De eerste week van januari zaten vriend en ik voor de 2e keer in Hotel Leopold in Antwerpen. Het was koud en grauw. We hebben o.a. het feestpaleis en het MAS, Museum aan de Stroom bezocht.

Antwerpen Feestpaleis Antwerpen MAS

Meteen daarop, ook voor de 2e keer, naar Dubai. Reden: mijn jongste zoon heeft daar ruim 2 jaar gewoond en gewerkt. Intussen is hij terug in Nederland. Minder reden om er nog eens heen te gaan, hoewel, wie weet? Nu weer een andere wintervakantie verzinnen.

Deze keer hebben we geprobeerd om de iets minder voor de hand liggende plekken te bezoeken.

Dubai Marina

Hatta

Februari

Helemaal nergens geweest. Maar wel een belangrijke maand. Tijdens het googelen kwam ik allerlei enthousiaste verhalen tegen over de bijeenkomst op de Vakantiebeurs van travel bloggers. Travel blogger? Hoe kun je dat worden? Aangezien mijn laatste part time contract bij een reisorganisatie al op de tocht stond, ben ik me daar in gaan verdiepen. Hoe dan ook wil ik kunnen blijven reizen. Aantekeningen maakte ik altijd al als ik op reis was.

Ik heb avonden besteed aan het opzetten van mijn WordPress site. Ik heb het thema verschillende keren veranderd, en het is nog nooit naar mijn zin geweest. De huidige naam, Marions Reisblog, leek toen het beste bij me te passen. En dat is de website waar ik to vor kort mijn berichten op plaatste.

Maart

Het voorjaar begon vroeg. Tijd voor een zondagmiddag er op uit.
Mijn allereerste blogpost was dan ook: Het pontje dat op zondag niet vaart, een fietstocht langs de Wijde AA.

Wijde AA

Een wandeling over het Noordzeekustpad, van Den Haag naar Katwijk. Zie: Noordzeekustpad, wisselende ervaringen met de horeca

Noordzeekustpad

Een weekend wandelen over de Veluwe, rond Bennekom

Bennekom Bennekom

Eind maart een 4-daagse reis naar Krakau, Auschwitz en de zoutmijnen. Zie:

Krakau Deel 1, Krakow, Deel 2, Excursie Auschwitz en BirkenauKrakow, Deel 3, Wieliczka zoutmijnenKrakau Deel 4

Dit nog vanuit mijn functie als reisagent.

April

Wandeling van Utrecht naar Bunnik, via Amelisweerd

Amelisweerd Amelisweerd

Naar Leuven. Vooronderzoek als proefpersoon. Ik heb hier laatst over geschreven, in mijn stukje Live with the locals, mijn eerste kennismaking met AirBnb. Een makkelijke manier om geld te verdienen is je aanmelden als proefpersoon. In Leuven ben ik aangenomen, en in het voorjaar ben ik dus regelmatig heen en weer geweest. Aangezien ik me steeds de volgende dag weer moest melden, heb ik daar overnacht en behalve Leuven ook Mechelen en Brussel bekeken.

Leuven

De Bloesemtocht gewandeld, rondom Geldermalsen

Bloesemtocht 2014 Bloesemtocht 2014

Gefietst van Leiden naar Noordwijk en weer terug, om als een echte toerist de bloembollen te bekijken

Bollenroute Bollenroute

Wandelfeest rond Arnhem

Wandelfeest Arnhem 2014 Arnhem

Weer naar Leuven

Leuven Leuven

Mei

Fietsen rond Leiden, het traject van de Leidse Marathon. Wat is de natuur toch mooi in deze tijd van het jaar!

Leidsche Marathon 2014 Leidsche Marathon 2014

Leuven en Mechelen

Mechelen Mechelen

Weekje naar Garbagna, in Piemonte, Italië. Een kleine boerencamping, Piccolo Camping E Maieu. Ik heb hier in 2011 gewerkt en een heerlijke tijd gehad. De omgeving is heel rustgevend, je wordt opgenomen in de familie en het hele dorp kende ons nog. We hebben een heerlijke, relaxte week gehad. Een echte website is er niet eens, maar ik ben trouwens wel medebeheerder van de Facebook pagina van Camping E Maieu.

Garbagna

Wandeling rond Nijmegen door de uiterwaarden, bij Enspijk met het pontje over de Waal.

Enspijk Enspijk

Juni

Leuven en Mechelen, voetbal kijken op de Oude Markt. Waar komen toch ineens al die Nederlanders vandaan?

Mechelen Leuven

Weekend Parijs, mijn laatste tripje als reisagent. Prachtig weer!

Paris

Meteen door naar Leuven, en deze keer Brussel bekeken.

Brussel Brussel

Eind juni, het letterlijke hoogtepunt dit jaar. Mee als vrijwilliger met de Giro di Kika, een wielertocht door Noord-Italië. Sneeuw op de Stelviopas, zon in de Dolomieten. Hier wil ik zeker nog eens over schrijven.

Giro di Kika 2014  Giro di Kika 2014

Giro di Kika 2014

Juli

Naar Lille, met de nieuwe Thalys-verbinding

Lille Lille

Eerst een weekje Garbagna, waar het nu best heet was.

Garbagna

Daarna 2 weken naar het Idromeer. Hier kwam ik vroeger al met mijn ouders en ik ben er al heel vaak geweest. Zie:We zijn weer thuis, voelt een beetje dubbel, toch?

Dit voelde zeker als thuiskomen. Het weer was niet optimaal. In dit geval was het niet erg, want het is overbekend. Het was al leuk om iedereen daar weer terug te zien. De optie voor komend jaar staat alweer vast.

Lago d'Idro

sam_6652 - kopie

Augustus

En weer als vrijwilliger mee met een wielertocht, deze keer de Tour for Life. Hier heb ik uitgebreid over verteld, zie Tour for Life, fietsen van Italië naar Nederland en alle dagverslagen.

Tour for Life 2014

September

Fiets/boottocht Zoeterwoude en Zoetermeer. Zie: Tussen Zoetermeer en Zoeterwoude, verrassing in eigen streek

Meer en Wouderoute Meer en Wouderoute

Week Zuid-Limburg, wandelen Krijtlandpad. Ook hier heb ik over geschreven, zie: Een weekje dwalen over het Krijtlandpad en alle dagverslagen

Maar ook was ik in die week in Maastricht en in Aken

Maastricht  AachenGulpenerberg

Oktober:

Maar liefst 10 dagen naar Athene. Ik was nog nooit in Athene geweest en het was overweldigend. Ik was er voor de TBEX conferentie.

Alles was nieuw en spannend. Behalve Athene zag ik ook het eiland Aegina, Marathon en Delphi. Ik hoop snel weer terug te kunnen gaan.

Aegina Marathon Delphi

November

Daarna bijna meteen erna naar de WTM in Londen. Zie: Als travel blogger op de WTM en andere verslagen over Londen.

Portobello Road Camden Lock

WTM 2014

Ik ben nu helemaal verslaafd geraakt aan het bloggers bestaan.

December

2 dagen naar Gent, voor vooronderzoek als proefpersoon, net als afgelopen voorjaar in Leuven. Waarschijnlijk gaat dit niet door, maar ik heb wel even die 2 middagen kunnen meepikken in een winters Gent.

Gent Gent

Mijn allereerste min of meer bloggersopdracht. Riviercruise naar Keulen en Düsseldorf. Zie: Varen naar de kerstmarkten, weer eens iets anders

Cologne Dusseldorf

Het was een leuk jaar, zeker!

Verder heb ik nog allerlei leuke presentaties bijgewoond.
Zie: Presentaties en aparte locaties 1 Presentaties en aparte locaties 2

Workshops

Als laatste even een lijstje van de workshops die ik heb gevolgd.

Workshop hoe word ik Reisjournalist, met Mariette van Beek en Irene Herbers. Een aantal bekende mede bloggers zijn hier al geweest, en we hebben nog steeds contact via een Facebook groep

Meet the Blogger, Masterclass Blogstart
Over bloggen in het algemeen

Workshop: Wet voor Bloggers. Over de juridische aspecten, auteursrecht e.d. Ook weer voor alle soorten blogs.
Van Charlotte Meindersma heb ik weer het adres gekregen van Internetbureau Heers, die nu mijn nieuwe website aan het bouwen zijn.

Travel blogging workshop bij Elisabeth Joss, in het Engels

Vooral deze laatste workshop was erg nuttig en to-the-point. Deze kan ik zeker aanbevelen. Stap voor stap hoe het moet. Tot dusver deed ik maar iets, “het zal wel goed zijn”.

Wandelen en fietsen versus buitenland

Zoals jullie hebben gezien ben ik naast mijn buitenlandse reizen ook gek van wandelen en fietsen in Nederland. Dit wil ik zeker blijven doen. Verder zoek ik naar die net iets andere plekjes.

Mijn plannen voor 2015?

Niet alles ligt al vast, ik laat het op me afkomen.

• Wel ga ik 2 januari alweer een dagje naar Antwerpen, weer als proefpersoon. Als het weer meezit, wil ik er een middagje aan vast knopen.
  • Volgende week met vriend 2 nachtjes naar Vaals, Kasteel Bloemendal, waar ik al even ben geweest tijdens mijn wandeling Krijtlandpad. Dit weer in het kader van de Hotelweek.
  • Natuurlijk de Vakantiebeurs, nu maar liefst 2 dagen Vakdag. Dag 1 als voormalig reisagent, dag 2 voor het bloggersprogramma. Ik hoop daar weer veel oude en nieuwe bekenden te zien.
  • Bloggers conferenties. Er staan er al 5 vast, maart ITB in Berlijn, maart Traverse in Kingston-upon-Thames, april TBEX in Lloret de Mar, augustus bierbloggers conferentie in Brussel, oktober TBEX in Bangkok. Een mooi lijstje. Zie: Evenementen voor travel bloggers in 2015
  • Augustus de zomervakantie aan het Idromeer.
  • Vrijwilligerswerk. Waarschijnlijk eind mei Tour du ALS bij de Mont Ventoux, en zeker al opnieuw de Giro di Kika.

Verder zal ik ongetwijfeld nog wel een keer naar Garbagna gaan, naar Fausto, en lopen er een aantal los-vaste afspraken met mijn contacten van de WTM. Ik heb het eiland Tinos, Halkidiki, Roemenië en de Filippijnen al op mijn lijstje staan.

Het zal vast weer een mooi reisjaar worden. Mijn buren denken dat ik altijd op reis ben. Was dat maar waar, er moet ook geld verdiend worden.

En verder?

Het bloggen en alles er om heen wil ik niet meer missen. Toen ik alleen als vertaler werkte, kwam ik nooit de deur uit. Dat is nu wel anders. Wel worstel ik nog steeds met het feit dat ik ook mijn vertalingen op tijd moet inleveren. Ook? Het is mijn broodwinning. Zonder inkomsten zou ik niet kunnen reizen. Maar vaak ontbreekt me de tijd om regelmatig blog posts te plaatsen. Na de opsomming van mijn reizen van afgelopen jaar kom ik tot de conclusie dat het grootste deel nog nooit is geplaatst. Kortom: als ik niet op reis ben, zit ik te vertalen.

Nieuwe rubriek

Hoewel ik veel heb gedaan, zat er dit jaar, behalve Dubai, niet een echt verre bestemming bij. Wel heb ik in het verleden prachtige reizen gemaakt. Ik ben dan ook van plan om met een rubriek reizen van vroeger of zoiets te beginnen. Ik heb zulke prachtige foto’s, zonde om die niet te plaatsen.

Nieuws!

En dan het grote nieuws: Marions Reisblog gaat internationaal. Op de TBEX in Athene en daarna op de WTM in Londen kwam ik al snel tot de conclusie dat de huidige naam, Marions Reisblog, internationaal niet klinkt. Ook is het handig om een aantal artikelen ook in het Engels te plaatsen, zodat mijn internationale contacten de tekst ook kunnen lezen.

Travel on Level

Na heel veel tobben en proberen heb ik de nieuwe naam gevonden:
Travel on Level. De achterliggende gedachte is: reizen op niveau, wat betreft inhoud, maar ook met een knipoog naar bergen en wandelen. Mijn nieuwe website is in opbouw, dit wordt voor mij gedaan. Het nieuwe webadres wordt www.travelonlevel.com

logo_travelonlevel_klein

Half januari, vlak voor de Vakantiebeurs, moet het klaar zijn. Binnenkort meer!